Képzőművészeti terápia (fejlesztés a szövés segítségével)
Gyógypedagógusi tapasztalataimat ötvözve a szövés adta lehetőségekkel számos csoportnak tartottam már képzőművészeti terápiát (lakóotthonban élő, elsősorban érzelmi nehézségekkel küzdő gyerekeknek, mentális problémával küzdő gyerekeknek, figyelemproblémás gyerekeknek, stb.). Tapasztalatból mondhatom, hogy minden alkalom felemelő volt (nekem és a csoport tagjainak egyaránt.)
A művészet fejlesztő, segítő hatása elsősorban abban rejlik, hogy az alkotó (gyermek vagy felnőtt) a született alkotása által belső világát fejezi ki, megmutatja önmagát, vágyait, fantáziáját. Gyakorlatilag azonnali önbizalom erősítő foglalkozás is lehet, hisz az elkészült tárgyaknak esztétikai értékük van. A gyermek, a személy átéli a “meg tudom csinálni” élményét, amely szinte valamennyi képesség és személyiségterületen- akár azonnal is- kifejti hatását. Azonnali boldogságot, örömforrást “szerez” önmaga által.
Az alkotás, a képi, tárgyi megjelenítés által, a “csendben”, számos olyan konfliktus is felszínre kerülhet, amelyek akár a tanulás, az önelfogadás területein eddig akadályozó tényezők voltak. Ezek a nehézségek nemcsak felszínre kerülhetnek, de spontán módon, vagy irányítottan (átbeszélve, kiprojektálva) meg is oldódhatnak.
Minden gyermeknek egyenlő esély kellene a boldog és önfeledt gyermekkor megélésére. Sajnos erre számos esetben nincs lehetőség.
Számos tapasztalatból mondhatom, hogy a képzőművészeti terápiák, jelen estben a szövés nagy mértékben hozzájárul a sérülésekből (testi-lelki) adódó nehézségek hatékony és gyors segítségében. Az alkotómunka által fejlődik, épül, helyreáll a személyiség, erősödik a psziché, a gyermek, vagy felnőtt egyensúlyba kerülhet önmagával, ezáltal a külvilággal. Hisz ha önmagunkat elfogadjuk, akkor a társadalomba való integráció is könnyebb, annak hasznos és aktív tagjává válhatunk.
Ha valaki megismeri és megtapasztalja az alkotás varázslatos világát, egy olyan “rendszert” tanul meg, melyet újra és újra gyakorolni szeretne. A tudás, mely birtokába kerül többé már ‘el nem vehető’ képességgé válik.
Mint minden művészeti tevékenység gyakorlása által nagymértékben fejlődik a gyermek (a személy) érzelmi intelligenciája, amely a boldog és kiegyensúlyozott felnőttlét, a világban való boldogulás alappillére.
A csoportos foglalkozásokon egymásra épülő tanmenet segítségével megismerkedünk a szövés technikáival, a különböző mintákkal, a tervezés lépéseivel, miközben természetesen különböző tárgyakat hozunk létre (kistáska, tarisznya, tolltartó, párna, terítő, stb.).
Az elkészült alkotásokból kiállítás is készülhet a tanév végén, vagy vásárokon a gyerekek értékesíthetik is azokat.
A foglalkozásokon: fejlődik a fantázia, kreativitás, figyelem, kézügyesség, finommotorika; hatékonyan oldódik a figyelem és viselkedési probléma; azonnali önbizalom erősítés történik (a produktum létrehozása által), oldódik a szorongás, fejlődik az önelfogadást; a tanuláshoz szükséges valamennyi képességterület erősödik, fejlődik az esztétikai érzék, az érzelmi intelligencia; segíti az integrációt (társadalmi, szociális), az önelfogadást.
Művészeti terápiával kapcsolatos kérdésekkel, meghívással kapcsolatban forduljon elérhetőségeimhez!